Les a fotografie (Vlastík Němec)
10.1.2012Les a fotografie
Vlastík Němec
Ještě než jsem se vážně začal zajímat o fotografování, běhal jsem s dalekohledem po lese skoro za vším, co v něm mohlo létat.Škrábal jsem se na kdejaký strom,nakukoval do hnízd a pozoroval ptačí intimnosti.Někdy se to neobešlo bez pádů, sem tam to byla pochroumaná ruka nebo kotník,ale když jsem si mohl prohlédnout mláďata,seřadit je podle velikosti případně pojmenovat nebo spočítat vajíčka, i bolest se dala lehce překonat.
Při toulání lesem jsem byl svědkem mnoha nezapomenutelných překvapivých setkání a do paměti se mi ukládaly obrázky různých zákoutí.Ale protože se na paměť nedá vždy spolehnout, sáhnul jsem po fotoaparátu.Les, hlavně smíšený,je obrovským zdrojem inspirace, téměř bezednou studnou života. Člověk vchází s úctou a pokorou do stínu majestátných lesních velikánů,cítí,jak jeho duši zaplavuje klid a harmonie.
Ranní mlha ještě tuto náladu umocňuje. Když jsem vyrazil ověšený stativem a fotobrašnou ulovit nějaký snímek, měl jsem stejné pocity jako když rybář vhodí do vody háček s návnadou. Čeká,čeká a čeká….
Už ani nepočítám, kolikrát jsem vláčel foťák zbytečně. Ale ten pocit, kdy se brouzdáte orosenou trávou, zakopáváte o dlouhé povrchové kořeny stromů, sem tam zapadnete až po kotníky do bahna nebo vody a přitom všem funíte jako ježek nad jabkem, stojí za to. Doma v koupelce už pokolikáté obdivuji malý zázrak stříbrné vrstvičky na průhledné podložce, když pozoruji lezoucí obrázek ve vývojce. Ale raději už nechám své pocity tam kde patří a napíšu vám o něčem, co se může někdy hodit.
Při fotografování v lese je nezbytný stativ, protože na velkou hloubku ostrosti je potřebný dlouhý čas. Dlouhým časem se také zvýrazňuje pohyb např. vody nebo předmětů na hladině. U těchto expozic ( delší 1/10 s) se projevuje tzv. Schwarzschildův efekt, kdy fotografická vrstva využívá osvit méně efektivně než střední osvit ( 1/10 s – 1/1000 s ). Například naměřená expozice přes objektiv je 2 s, ale podle výrobce filmu je třeba, aby se tento efekt neprojevil, prodloužit expozici na 10 s. U každého filmu je korekce jiná, informace jsou ve foto příručkách nebo časopisech.
Při prohlížení kalendářů nebo na mnoha výstavách jste určitě obdivovali snímky přírody. V mnoha případech byly použity filtry. Pokudˇ vlastníte nějakou zrcadlovku, zkuste si to. Budete mile překvapeni. Majitele kompaktů asi zklamu, ale použití filtrů je omezené (chybí závit na objektivu a nelze ho manuálně nastavovat ). Na kvalitním objektivu by měl být filtr ve stejné kvalitě, jinak docílíte opačného výsledku.
Avšak sebedokonalejší filtr, je-li zaprášený, poškrábaný nebo nese otisky prstů, vede k neostrému snímku bez kontrastu. Dobře se čistí obvazovou vatou nebo flanelem, případné chloupky lehce odfouknete. Nejlepší jsou filtry s antireflexními vrstvami, protože umožňují focení v protisvětle a při bočním osvětlení bez sluneční clony se nevytvářejí „duchy“. Na objektivy zoomy je vhodnější filtr s tenčí obroučkou ( 3 mm ), protože při kratším ohnisku a menším zaclonění nedochází k vinětaci. U obroučky 5 mm se musí více clonit a v některých případech se neobejdete bez stativu. Každá foto příručka doporučuje trvale používat UV nebo SKYLIGHT filtr jako ochranu objektivu před poškozením .
Ke každému filtru se přiřazuje filtrační faktor (někdy je uveden na obroučce). Např. F=2 znamená, že expozici je třeba dvojnásobně prodloužit. Bez filtru je clona 5,6 a čas 1/125, s filtrem pak bude čas 1/60.
Přeji Vám čisté sklo, pevnou ruku ,dobré světlo a hlavně hodně radosti s podařených fotek a někdy příště Vám budu vyprávět třeba o životě ptáků.